Mediekompass – маяк шведського освітнього медіапростору

Втретє делегація українських медіапедагогів побувала в Кальмарі (Швеція) на Літньому таборі з медіаграмотності, який організував Шведський медіаінститут FOJO. З 2014 року ми мали змогу щорічно долучатися до вивчення шведського досвіду медіаосвіти і ознайомлення з практиками наших колег з Білорусі, Вірменії, Казахстану, Польщі.

Пропонуємо вашій увазі першу із циклу статей про досвід Швеції у сфері медіаосвіти та медіаграмотності, які будуть публікуватись на порталі щопонеділка.

Першого дня куратор Табору Йоран Андерсон поділився досвідом роботи навчального ресурсу «Mediekompass» («Медіакомпас»), який  був створений за ініціативою Асоціації газет Швеції, що прагнуть виховати майбутнього читача.

Історія Mediekompass почалась ще в далекі 1960-ті роки, коли була заснована Учительська газета (Tidningen i Skolan). У 2011 році на зміну паперовому виданню був створений проект Mediekompass («Медіакомпас»), який по сьогодні займається питаннями медіаосвіти у шведській школі. Сьогодні Mediekompass підтримують 50 провідних шведських видань, які вважають, що потрібно виховувати критично налаштованих читачів зі шкільної парти. Mediekompass  – це не просто онлайн портал в допомогу вчителю та учню, які прагнуть критично мислити і відповідально формулювати власні судження, він задуманий як постійно діючий проект, який в щоденному режимі інформує цільову аудиторію з теми.

 

Mediekompass своїм завданням вважає допомогти школі розібратися що таке медіа, як працювати з пресою. На сторінках видання розглядаються вагомі суспільні питання. Дане видання є важливим доповненням до традиційних навчально-методичних матеріалів, якими зазвичай користуються шведські вчителі. Консультанти сайту надають методичні рекомендації, коментарі вчителям, яким чином можна використати новини країни та світу протягом різних уроків з метою формування критичного мислення та активної громадянської позиції учнів. Навчальні плани у Швеції передбачають вміння учня розуміти і створювати не просто абстрактні тексти, а здобувати навички з декодування саме медійних текстів і створення дописів у медійному просторі. Один з викладачів, якій працює у початковій школі (1- 6 класи) розповім нам, що цього року його школа отримала зауваження від інспекції про те, що у навчальному процесі мало текстів, створених учнями в соцмережах.

Mediekompass пропонує учителю:

Конспекти уроків

Щопонеділка близько 12 000 шведських вчителів, підписників сайту, отримують розсилку. Особливою популярністю користуються матеріали до уроків. Це можуть бути і методичні розробки певних тем, завдання і запитання учням, тренінгові вправи. Наприклад, 16 травня 2016 це була тема «Дізнавайтеся про новини» для учнів 4-6 класів. Вчителю пропонується гнучка структура, з тим, щоб він вибрав таку опцію, яка відповідала умовам викладання і проведення уроку. Себто підхід, який ми узагальнено називаємо інтегрованим.

A – introduktion

У Вступі викладається мета уроку. Зокрема означений урок проводиться для того, щоб привернути увагу учнів до питань:

– Хто говорить, що і чому?

– Що таке думка і що таке факт?

– Які джерела повідомлення?

– Як відрізнити редакційний  текст від реклами?

–  Чому новини в газеті розміщені саме так?

B – med tidningen som lärobok

Основна тема: Газета як підручник

Пропонується активізувати учня запитанням: Чи знаєте ви що…? І далі навести розсип цікавинок, дивовиж, досліджень, невідомих фактів, які можна дізнатися з газети. Далі учні отримують шаблон, щоб вони розуміли, що від них очікується і працюють з ним.

Наприклад:

Тема «Герої і лиходії»

Вчитель пропонує знайти в газеті героя і лиходіїв. Хто герой, а хто злодій? Зробити діаграму, обрати гіршого злодія серед усіх знайдених. Пояснити, чому саме він.

C – strategier för nyhetsbevakning

Стратегії безперервного висвітлення новин у класі.

Вчителю пропонується декілька методичних рекомендацій, яким чином зробити так, щоб звернення до новин було повсякчасним:

• Новина дня щодня

Учитель представляє повторювану новину з перших сторінок газет і обговорює її зі студентами.

• Колективна безпека

Клас поділяється на групи, кожна з яких відстежує новини за тиждень, а потім презентує їх в класі.

• Індивідуальна робота

Учні знаходять новини про  інновації і презентують ті, які вважають важливими

• Обери найважливішу новину

Кожен учень обирає свої власні новини (рейтингує їх)

 І відповідає на запитання:

 – Чому саме ці новини?

– Чому це стосується мене/нас?

– Яке рішення запропонувати?

– Хто буде вирішувати?

 Тематичні новини

Пропонується сортування новин за темами: освіта, охорона здоров’я, транспорт, навколишнє середовище, технології тощо. Які  теми висвітлюються найбільше/найменше?

Вікторина-питальник

Щотижня учні мають змогу взяти участь  у невеличкій вікторині, яка стимулює їх стежити за подіями в світі та в країні.

Перші шість подій щотижневої вибірки новин стосуються подій у Швеції,  інші шість – подій у світі.

Темами травня були: «Євробачення», «Що таке життя», «Frans Jeppsson на Євробаченні», «1 травня»

Наприклад, до теми «Євробачення» на сайті пропонується загальні запитання, що стосуються країн-учасниць конкурсу, огляд преси про конкурс, конфлікти між країнами учасницями.  Крім того зазначається, з якими шкільними предметами пов’язані  дані завдання, як їх можна використати відповідно до стандартів освіти.

Наприклад, питання про Джамалу звучало наступним чином:

Ukraina och Jamala vann årets melodifestival. Vinnarlåten 1944 handlar om ett speciellt folkslag från Ukraina. Vilket folkslag?*

–      Kosacker – krimtatarer  – armenier

Українська співачка Джамала перемогла в Євробаченні. В пісні йдеться про особливі події, які відбулися у 1944 році.  З якою групою вони пов’язані ?

          Козаки – Кримські татари – вірмени

 

Як зазначається на сторінці сайту, Mediekompass спрямований перш за все на вчителів. Іншою складовою є повідомлення новин про те, що відбувається в світі, наведення прикладів медіа, які можуть бути використані у викладанні в більшості шкільних предметів. На сайті систематично висвітлюється добірка актуальних подій (новин) із мас-медіа, яку можуть використовувати вчителі. Окрема людина займається аналізом подій у сфері медіа, щоб учителям не довелося цього робити самим.

Серцем Mediekompass є медіаконсультант і педагог Йоран Андерсон. Саме він викладає список тем, які, на його думку, було б цікаво обговорити на шкільних заняттях. Саме  Йоран щопонеділка  відправляє всім вчителям повідомлення, яке орієнтує їх серед найбільш важливих тем.

Йоран Андерсон, Літній табір 2015 

Прес-станції

Особливе зацікавлення в учнів початкової школи викликають завдання «Прес-станції», основними з яких є створення власних новинних текстів, участь у соціологічних опитуваннях на різні теми суспільного та особистого життя. Ось деякі запитання:

Чи готові ви працювати журналістом, коли виростете?

Чи повинні ви мати повне право вільно копіювати щось з Інтернету, а потім використовувати його в своїй роботі?

Ось з таким симпатягою діти вчаться писати новини.

 

А ось так відбувається пояснення структури медіаповідомлення. 

 

Вишенька – це заголовок, найбільш приваблива частина, яка власне і спонукає «купити» продукт. Далі лід з 4-5 рядків, вдала цитата, яка інтригує.

Основна частина – так званий «хліб репортера». Назва залишилася з тих часів, коли журналісти отримували оплату за кількість знаків. І те, що вони написали визначало і міру оплати.

Допис має складатися з 1500-2000 знаків;

Містити 3 підзаголовки;

3 цитати.

Саме така форма є найбільш прийнятною для засвоєння інформації.

 

А ось в такому чітко структурованому жанрі подаються рекомендації: як працювати молодій людині в тому чи іншому жанрі журналістики >>> 

Щотижня учням пропонується тест у формі кросворда. Протягом року учні набирають бали і визначають переможця. Виконуючи завдання онлайн, учні швидко перевіряють свій рівень обізнаності з новинами. Тестові завдання стосуються питань культури, політики, спорту.

Важливим також є і розміщення новин на сайті Mediekompass. Вони стосуються визначних подій пов’язаних з медіа, свободою преси.  Ось лише деякі заголовки «Свобода друку», «День свободи преси», «Найкращий вебсайт 2016», «Експеримент «Як обманути редакторів медіа», «Цифрові медіа».)

Ось так виглядає одна зі сторінок новин:

  

«Зображення преси отримують новий будинок».

20 мільйонів фотографій з кінця 1800-х років до сьогоднішнього дня, будуть розміщені в новому історичному фото центрі, який буде створений в Ландскроні. 20 мільйонів фотографій опублікованих в пресі отримають новий будинок.

Консультанти проекту спільно з Асоціацією газет проводять Тиждень преси. Напередодні класи подають заявки і впродовж тижня кожен учень отримує безкоштовні примірники місцевого видання. Таким чином, видавці газет, які ставляться до нього, як до соціального проекту, виховують молодих читачів. Молоді люди не просто читають газети, вони обговорюють новини, ракурс їх подачі, етичність, визначаються «головну новину тижня».

Шведи надзвичайно горді тим, що 250 років тому саме в їхній країні був прийнятий перший Закон про свободу друку. Саме тому в день річниці Закону по всій країні проводяться Дні медіа. Учні гімназій збираються і слухають дуже ґрунтовний міні-курс довжиною 4,5 години що таке свобода слова, чому неможлива демократія без свободи слова, чому це потребує таких значних ресурсів та зусиль.

Біля входу в FOJO ми з першого дня бачили значки «Демократія коштує дорого» і саме після лекції Йорана зрозуміли сенс цього виразу.

Соціально відповідальний медійний бізнес створює можливості молодому поколінню  критично сприймати і аналізувати контент, який виробляє. Медіа працюють не для прибутку, а для розвитку суспільства. Медійники вкладають кошти і зусилля в медійну освіту суспільства, яке в майбутньому буде пильно стежити за тим, щоб вони професійно контролювали владу. Ми почали статтю з заголовку «Mediekompass – маяк шведського освітнього медіапростору» тому, що маяк – символ віри, надії й вірного шляху.

 

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *